מארחת את:

חדר כותבים בשיתוף מוזה הבית של המוזיקה והיצירה - בתל אביב

סדנת התפתחות אישית דרך כתיבה

איך למצוא את הסיפור שרק אתם יכולים לכתוב? סדנת כתיבה בת 10 מפגשים, עם זוכה פרס האמי.

יחידת עילית, כיתה סגורה ואינטימית של כותבים בכל השלבים: מרמת המגירה ועד יציאה לאור בצורה מקצועית. מתאים עבור אלו שעדיין לא התנסו בכתיבה, אך ליבם בוער לכתוב. עשרה מפגשים של סדנת כתיבה שהם יותר טובים מכל טיפול פסיכולוגי שאי פעם עברתם, יותר מעשיים מכל קורס תסריטאות או כתיבת פרוזה שתמצאו באקדמיה. מספר מקומות מוגבל, כל משתתפי הסדנה מתקבלים לאחר שיחה אישית וטקסטים. אתם מרגישים סיפוק מהלייקים בפייסבוק אבל משהו בכם יודע שאתם לא יכולים להסתפק בסיפוק הזול הזה. אז איך מחביאים את האג'נדה בתוך עלילה? כיצד הופכים תחושה לסיפור? איך מקדמים את התסריט שתקוע לנו במגירה.

״מצאתי במה להבעה עצמית בלי שיפוטיות״

גיא הברפלד

אז מה תכל'ס מקבלים בסדנה?

על  חשיבותה של האמת, ועל תפקידו של הכותב כמשנה עולם. שיעור פתיחה על כנות ועל אומץ. שיעור שבו נודה ברצון של כולנו לפרסם ולהתפרסם. במקום היכרות של איך קוראים לי ובן כמה אני, נהיה כותבים, ונתחיל ישר אחרי הסמול טוק. נדבר רק על הדברים שאנחנו מתעבים. נלמד שהרגע שבו רוצים לסגור את המצלמה זה הרגע שבו יש להדליק אותה. הרגע שבו רוצים לא לספר מה קרה, זה הרגע שבו מתחיל הסיפור. מבוכה וכאב כזהב, זעם ועוול כמניע.  כתיבה כשליחות. כתיבה כדוברת אמת כפייתית. כתיבה כמחוללת שינוי. כתיבה כמשנה עולם ומשחררת אנשים מכלובים של פחד.

על הקשר בין פחד לדחף, בין מניע למכשול, ומה זה אומר עלינו?

כל כותב בא לתת יופי לעולם. לכל אחד יש לפחות סיפור אחד שרק הוא יכול לכתוב, סיפור אחד לפחות שהוא יכול להעניק במתנה לעולם טוב יותר מכל אחד אחר. הרבה פעמים זה הסיפור שאנחנו בורחים בדיוק ממנו. מה הקשר בין מה שאנחנו שונאים למה שמניע אותנו? בעזרת שיעורי הבית, נתחיל להבין את הדמות שאתם כותבים. נלמד לא לפחד שאנחנו לא מספיק מיוחדים. נבין שמה שיותר פרטי יותר אוניברסלי. מה הסיפור שאתם סבורים שאתם רוצים לכתוב, ומה הסיפור שרוצה שתכתבו אותו? ממה אנחנו בורחים? איפה אנחנו כלליים כשצריך להיות ספציפיים. מה באתם לתת לעולם? מה התפקיד שלכם? בשביל זה, יש צורך לברר מי אנחנו. מה הקול שלנו, רק שלנו. מה הסיפור שרק אנחנו יכולים לספר ומה הטון שמאפיין את הכותב שהוא אנחנו. מי הדמות שאנחנו חוזרים וכותבים כל הזמן?

לאיזה תפקיד תלהקו את עצמכם?

מה זאת דמות? איך כותבים דמות עגולה? מי האויב הכי גדול של עצמנו? מה הקשר בין סתירה להסתרה? מה זה פיתוח? איך יודעים שכתבנו דמות טובה? מהו מבחן הבננה ואיך הוא יעזור לכם לדעת תמיד  אם כתבתם דמות טובה או לא. מה הקשר בינינו לבין הדמויות שאנחנו כותבים? מה אנחנו לא רואים על עצמנו שהעולם כולו רואה? אנשים מבלים חיים שלמים בפחד מה"מה יגידו", בשיעור הזה נלמד להגיד את זה אנחנו שניה לפני האחרים. הומור עצמי כמנגנון הגנה. שיעור שלא תשכחו לעולם.

מה הקשר בין התנ"ך לטוני סופראנו? מעשה בדור שלא כותב מעשים.

איך כותבים עם סכין ולא בעט? מה הקשר בין מה שכתבנו עד עכשיו בשיעורי הבית, ל "סיפור שהוא רק שלנו"?  מה זה מעקה הסיפור ומה הקשר לשרלוק הולמס? מה זאת עלילה? איך לוקחים את הדמות שלנו ויוצאים אתה לדרך? כיצד מגלגלים סיפור ומה הקשר בין חקירה לעלילה? איך כותבים פעולות ומעשים בלי דיאלוג בכלל? מה קרה? מה קרה??? ויותר חשוב, האם זה היה יכול לקרות? שיעור סצנה, כללי אצבע לאיך תדעו אם כתבתם סצנה טובה.  בשלב הזה, התלמידים ידעו לעשות ברייקדאון לסצנות קולנועיות או טלוויזיוניות, יכתבו מעכשיו כך גם את הסיפורים שלהם.

שיעור תובנה. מאחורי כל סיפור טוב יש אמירה או תובנה אישית. לכל סיפור יש תמה, סיפור טוב הוא תמיד מכיל יסוד ארכיטיפי על טבע האדם, על רגש אנושי נצחי עם אמירה או תובנה אישית מעודכנת. אחרי שהעתקנו סיפורים וערכנו להם אדפטציה אישית, נחזור לדמות שלנו. לסיפור שלנו. גם מאחורי כל עלילה שלנו יש משהו שחשוב לנו להגיד שאנחנו לגמרי עומדים מאחוריו. עוול שבא לנו לתקן. אמת שחשוב לנו לאוורר. בעזרת המשחק הקבוע של הכותב:  "מה היה קורה אם",נתחיל להשתעשע במה שכולם חושבים אבל מפחדים לומר. בעידן של פוליטיקלי קורקט, איך מפטרים את המבקר הפנימי ולא מפחדים? בואו נוציא את הגזען הפנימי. האמת משחררת. וגם רווחית.

לקום ולשיר את השיר שלך. לעמוד ולספר את הסיפור שלך. לפני כל הכיתה. בשלב הזה, כל הכיתה כבר כל כך אינטימית, וכולם כבר חברים בווטסאפ בקבוצה ומכירים אחד את השני כל כך טוב, שהרגע הזה, בשיעור הזה שמותר בו טקילה וויסקי חופשי, כשאת או אתה עומדים מול הכיתה ועושים חמש דקות סטנדאפ, על עצמך, או על הדמות שלך, על העולם שעליו אתה כותב, לפעמים החמש דקות האלה מצמיחות לך כנפיים לכל החיים.

איך לכתוב כמו עבריין ולתחקר כמו שרלוק הולמס. על פרובוקציה ומנומקות. איך כותבים סדור אבל עם אש. 

רן יפגיש אתכם עם אמן בתעשיה שייתן לכם זוית מבט נוספת על עולם הכתיבה.

איך בונים עלילה?

מה ואיך מגישים לזכיין או למפיק. מה זה פרמיס, איך כותבים סינופסיס טוב, ולמה אם יש לכם טריטמנט מסעיר אין סיכוי שיגידו לכם לא.  

פיץ' סיום. הקראה ומשחק של סצנות שאתם כתבתם, מתוך הפרויקטים שלכם. בריינסטורם ומשוב  על הפרויקט שלכם עם כל הכיתה. 

אנחנו משוחדים... קראו מה אומרים הבוגרים שלנו

ליטל מילר
ליטל מילר
קרא עוד
״יש דברים שלוקח להם רגע לשקוע... יש דברים כבדים יותר ואיכותיים שלוקח להם כמה רגעים. בקלות זו היתה יכולה להיות עוד סדנת כתיבה, באותה קלות יכול היה להיכנס אותו רן שריג ולהיות מי שאנחנו מצפים מאושייה תל אביבית להיות - מנוכר. מתיימר, מרוחק וצונן (יסלחו לי כל התל אביבים שלא חושבים כך על עצמם, קאט דה בולשיט כפרה) אבל לא רן. האיש הזה קילף אותנו כמו תפוח אדמה לוהט. ובכובע שלו הוא אסף את כל הסודות...הקריא אחד אחד, בלי שיפוטיות, בלי שמות. עד שכולנו הרגשנו יותר קלילים. והאיש הזה שכולו לב, ורגיש וים של אינטימיות יכולת לקרוא מבעד למסכות למילים הכתובות, טלטל אותנו לגמרי! לא. זו לא סדנה רגילה, ומרפרוף קל אני יודעת שכל מי שנכנס לחדר כותבים שלו יוצא כמונו. אבל הוא, הוא, לא נותן לאף אחד להרגיש דומה, איכשהו כל אחד ואחת מאיתנו הרגישו מיוחדים... ״להישאר או ללכת?״ הוא חזר ואמר. זו תמיד השאלה. כן, זו השאלה אבל יש לה תשובה אחת. אם יש לכם אפשרות להגיע לסדנה שלו, תלכו. מבטיחה שרק תרצו להישאר.
גלית וינטראוב
גלית וינטראוב
קרא עוד
"סדנת כתיבה- חדר כותבים עם רן שריג קשה לעלות על הציפיות כשהציפיות מראש גבוהות- אבל כך היה. נרשמתי לסדנה פשוט כי ראיתי את השם רן שריג, והבנתי שאישיות כזאת יכולה לקחת אותי למקומות חדשים. חדר כותבים הוא רכבת הרים רגשית, בה ככותבת למדתי לחקור את עצמי, את רגשותיי ואת המניעים הפנימיים שלי. למדתי להתפשט ממסכות ולכתוב מהקישקע והלבלב. רן מצליח באישיות שלו לכבוש פינה חמה בלב של כולם, להגיע למקומות הנסתרים והמביכים, אך לעשות זאת בכל כך הרבה חן, אהבה וחום שנוצרת בקבוצה אחווה וקשרים אישיים. ממליצה בחום- לא לבעלי קיבה רגישה..."
הקודם
הבא

קצת על רן...

רן שריג – ממובילי היוצרים בתעשייה, תסריטאי, סופר, מרצה ומנחה.
כתב ביחד עם אדיר מילר את ׳רמזור׳ שזיכתה אותו בפרס אמי.
שנים עובד בתעשייה אם זה בכתיבה לסדרות, רדיו, טלויזיה. (רמזור, מחוברים, מסובך)
רן מלא באינטליגנציה רגשית אך יחד עם זאת כנות חסרת פשרות להגיד את דעתו. יש לו יכולת לזהות חרטוט עצמי, ודעות נחרצות על החיים.

מתי, כמה, ואיפה?

24.9.20 – חמישי
10 מפגשים שבועיים שעות 19:00 – 22:00

3200 ש״ח  או 534 ש״ח בשישה תשלומים.

מיקום: סדנאות הבמה – תל אביב
(חנייה חינם באיזור – צמוד לבלומפיד)

*המפגשים מתנהלים בהתאם להנחיות התו הסגול ובכפוף להנחיות של משרד הבריאות.

על מוזה:

הרעיון שלנו שאנשים יאפשרו לעצמם ׳זמן מוזה׳ לאהבה שלהם. אנחנו מאמינים שזמן לעצמך עוזר לתדלק את השגרה באנרגיה.
אנחנו עושים זאת ע״י קורסים וסדנאות עם המנחים המובילים בארץ בתחום המוזיקה והיצירה במקום שמעוצב כסלון חם באווירה ללא שיפוטיות וביקורתיות.

מרצים / אמנים שהיו אצלנו

במוזה הבית של המוזיקה והיצירה